روش های کاهش صدای کرکره برقی

روش های کاهش صدای کرکره برقی

مقدمه
کرکره های برقی از جمله درب های اتوماتیک و امروزی هستند که علاوه بر حفاظت از محل نصب شده، ظاهری زیبا به محیط بخشیده و به راحتی باز و بسته می شوند. درب های قدیمی که مجهز به کرکره های آهنی یا نرده های آکاردئونی بودند، علاوه بر سختی باز و بسته شدن، ظاهری ناخوشایند به فضا بخشیده و درجه حفاظت این وسایل در مقایسه با کرکره های برقی به مراتب کمتر است. به دلایل ذکر شده استفاده از کرکره های برقی متداول شده و افراد در مناطق مسکونی، اداری و تجاری از این درب های خودکار استفاده می نمایند. یکی از معضلات استفاده از این درها که براحتی برطرف می گردد، صدای کرکره برقی است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی روش های کاهش صدای کرکره برقی بپردازیم، به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این روش ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش های کاهش صدای کرکره برقی

کرکره برقی چیست؟

یکی از جدیدترین درب های اتوماتیک و امروزی کرکره های برقی هستند که با استفاده از ریموت به راحتی باز و بسته می شوند. در اصطلاح مهندسی به این درب های متحرک و کرکره های برقی درب های رولر شاتر می گویند.

اجزای کرکره برقی چیست؟

از مهمترین اجزا تشکیل دهنده کرکره برقی می توان به موتور، تیغه های کرکره برقی، ریل کرکره، محفظه کرکره، رول کرکره، کنترل پنل و برق اضطراری کرکره های برقی اشاره کرد. جنس کرکره های برقی متناسب با جنس تیغه کرکره برقی متفاوت است. تیغه کرکره می تواند از جنس آلومینیوم، پلی کربنات، گالوانیزه فوم دار و … باشد.

علت های صدای کرکره برقی چیست؟

صدای کرکره برقی دلایل زیادی دارد. استفاده مستمر و طولانی از کرکره برقی بدون تعمیر و نگهداری این درب ها می تواند خود عاملی بر صدای کرکره برقی باشد. یکی از بهترین شرکت هایی که به سرویس،تعمیر و نگهداری کرکره های برقی و همچنین سرویس جک درب پارکینگ می پردازد، گروه فنی و مهندسی مهرسام است. با استفاده از خدمات این شرکت و تعمیر و نگهداری دوره ای کرکره های برقی می توان از صدای این وسیله جلوگیری کرد.
اصطکاک قطعات مختلف و فلزی اجزا کرکره برقی روی هم، شل بودن ریل کرکره، لرزش فلزات کرکره در قسمت های مختلف آن و … همگی می توانند از علل ایجاد صدا در کرکره برقی باشند.
ناتراز بودن صفحه پلیت و لوله در زمان نصب کرکره برقی می تواند یکی از دلایل صدا در کرکره های برقی باشند. بهره گیری از تکنسین هایی مجرب و کارآزموده می تواند این احتمال را تا حد ممکن کاهش دهد. گروه فنی و مهندسی مهرسام علاوه بر نصب کرکره های برقی در کوتاهترین زمان و با بهترین کیفیت در خصوص تعمیر انواع درب های پارکینگ و حتی تعمیر درب ریموتی پارکینگ تخصصی ویژه دارند.
فاصله لوله و ریل کرکره برقی می بایست متناسب با استاندارد باشد، کمتر یا بیشتر بودن این فاصله از دیگر دلای شنیده شدن صدا از کرکره برقی در زمان باز و بسته شدن کرکره است. این فاصله سبب کشیدگی و برخورد تیغه ها به یکدیگر شده و می بایست توسط تکنسین و افراد متخصص رگلاز شود. شرکت فنی و مهندسی مهرسام یکی از بهترین گروه هایی است که به تعمیر و نگهداری انواع درب های اتوماتیک اقدام می کنند، حتی این گروه فنی و مهندسی به دلیل تکریم به مشتری، تعمیر جک درب پارکینگ تهران شبانه روزی انجام می دهد. حتی نفوذ گرد و غبار در فاصله بین قلاب و تیغه کرکره برقی می توانند از دلایل صدا کرکره برقی باشند و شاید با برطرف کردن این گرد و غبار به از بین بردن صدای کرکره برقی کمک کرد.

روش های کاهش صدای کرکره برقی

از جمله روش های کاهش صدای کرکره برقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
شستن تیغه های کرکره برقی: یکی از دلایل صدای کرکره برقی می تواند نفوذ گرد و غبار باشد، لذا از طریق شستشوی تیغه ها و سایر اتصالات می توان به از بین بردن صدای کرکره برقی کمک نمود. به منظور رفع گرد و غبار از آب زیاد و شوینده استفاده می کنند. از نکات حائز اهمیت در شستشوی تیغه ها عدم نفوذ آب و مایعات به داخل موتور کرکره برقی است، در صورت ورود آب به موتور، موتور خراب شده و نیاز به سرویس و تعمیر پیدا خواهد کرد.در صورتی که کرکره برقی به صورت دوره ای سرویس و نگهداری ش.د، سرویس کاران به صورت دوره ای تیغه ها و سایر اتصالات را شستشو داده و از بروز صدا در کرکره های برقی جلوگیری می کنند.

روش های کاهش صدای کرکره برقی

افزایش قطر لوله ها:

بالا بردن قطر لوله ها سبب کاهش اصطکاک بین تیغه ها شده و از این طریق صدای کرکره برقی رفع می گردد. با افزایش قطر لوله ها تیغه ها فضای زیادی برای حرکت و رول شدن داشته و دیگر صدا نخواهند داد، لذا از جمله روش های کاهش صدای کرکره برقی افزایش قطر لوله ها خواهد بود.

بهره گیری از غضروف آلومینیومی:

تکنسین ها غضروف آلومینیومی را بین تیغه ها اضافه کرده و از این طریق به چرخش بهتر و حرکت آسان تر تیغه ها کمک می کنند.

تعویض تیغه ها:

کیفیت نامناسب تیغه ها، استهلاک و عمر مفید مشخص تیغه ها سبب می گردد تا گاهی به عنوان روش های کاهش صدای کرکره برقی تیغه کرکره برقی به طور کامل تعویض گردد.

اصطکاک میان قطعات کرکره برقی:

یکی از دلایل صدای کرکره های برقی وجود اصطکاک میان قطعات کرکره از جمله چرخ دنده ها، چرخ ها، قطعات فلزی و … است. لازم است تا به صورت دوره ای و با روغنی مناسب این قطعات روغن کاری شوند تا اصطکاک به کمترین میزان خود کاهش یابد. روغن های سیلیکونی و گیربکس از بهترین روغن ها در این زمینه به شمار می روند.

نتیجه گیری
کرکره برقی از جمله وسایل حفاظتی پرکاربرد امروزی است. این وسایل با گذشت زمان دچار اصطکاک و استهلاک شده و منجر به صدا در کرکره برقی می شوند. تکنسین ها و متخصصین با سرویس دوره ای و با استفاده از روش های کاهش صدای کرکره برقی به از بین بردن صدا در این وسیله کمک می کنند. از بین بردن گرد و غبار در تیغه ها، تعویض تیغه ها؛ روغن کاری مناسب افزایش قطر لوله ها، استفاده از غضروف آلومینیومی و … از جمله روش هایی برای از بین بردن صدا کرکره برقی هستند.

Rate this post

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.