درباره قوانین نصب دوربین مداربسته بیشتر بدانید

قوانین نصب دوربین مداربسته

ضرورت نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی و خصوصی بر کسی پوشیده نیست. نصب دوربین مداربسته سبب ایجاد امنیت عمومی، پیشگیری از وقوع جرم، نظارت و کنترل بیشتر و … می شود. اما برخی افراد، نصب دوربین را با حریم خصوصی افراد در تعارض می دانند. در قوانین جاری کشور، قانونی در مورد استفاده و نصب دوربین مداربسته تدوین نشده، اما با تحلیل و تفسیر سایر قوانین میتوان بخشی از قوانین را به نصب دوربین های مداربسته تعمیم داد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قوانین دوربین مداربسته بپردازیم، تا هم حریم خصوصی افراد حفظ گردد و هم با نصب دوربین از حوادث نامطلوبی که ممکن است حادث شود، جلوگیری گردد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین نصب دوربین مداربسته تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا نصب دوربین مداربسته قانونی است

آیا نصب دوربین مداربسته قانونی است

مطابق مستندات قانونی، هرگونه نظارتی بر دیگران منع می شود مگر اینکه با اطلاع مراجع قانونی و تحت نظارت آنها باشد. به این منظور نصب دوربین مداربسته توسط نیروهای امنیتی و نظامی و یا نصب این دوربین ها تحت نظر آنها قانونی خواهد بود. مطابق بند قانونی، حیثیت، جان، مال، مسکن و … افراد میبایست از تعرض مصون باشد، مگر حکم قانون در این زمینه وجود داشته باشد.
کنترل صوتی و تصویری در هر محیط عمومی نظیر محیط کار، فروشگاه ها، ادارات و … طبق منشور حقوق شهروندی ممنوع است مگر اینکه نصب دوربین با رعایت اصول و در چارچوب قانونی انجام پذیرد. اگر نصب دوربین مداربسته در این اماکن عمومی با رعایت ضوابط و قوانین صورت پذیرد، منع قانونی نخواهد داشت. برای مثال اگر با استفاده از تابلوها و علائم شماتیکی نسبت به نصب دوربین در این اماکن اطلاع رسانی شود، نصب دوربین کاملا قانونی خواهد بود. نصب دوربین مداربسته از ارتکاب جرم پیشگیری کرده و تصاویر حاصل از آن می تواند به کشف حقیقت کمک کند، البته تصاویر و صداهای ضبط شده در دوربین مداربسته به عنوان مدرک دادگاهی محسوب نمی شوند و تنها به عنوان نشانه و علائمی می توانند بر رای قاضی تاثیرگذار باشند.

قوانین شرایط نصب دوربین مداربسته در اماکن خصوصی

اماکن خصوصی جزو حریم شخصی افراد به حساب می آیند، بنابراین نصب هرگونه دوربین در این اماکن بدون اطلاع و بدون داشتن رضایت در خصوص نصب دوربین کاملاً غیر قانونی است. نصب دوربین در اماکن خصوصی مانند رختکن، اتاق خواب، محیط داخلی آپارتمان و … غیر قانونی است مگر اینکه نصب دوربین در این محیط ها با مجوز رسمی از مبادی ذیربط و در مدت زمان محدود انجام پذیرد.
افراد به منظور نصب دوربین مداربسته در امکان خصوصی و عمومی می توانند دوربین های مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی مهرسام ایمن خریداری نمایند. یکی از پرطرفدارترین و باکیفیت ترین برندهای دوربین مداربسته که در فروشگاه مهرسام ایمن عرضه می شوند، برند داهوا است، حتی قیمت این دوربین با توجه به قابلیت های آن مقرون به صرفه خواهد بود، برای مثال قیمت دوربین مداربسته دید در شب داهوا در مقایسه با بسیاری از برندها که این قابلیت را ندارند، ارزان تر است. متقاضیان دوربین مداربسته می توانند با خرید پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا از تخفیفات ویژه فروشگاه مهرسام ایمن استفاده نمایند. متقاضیان نصب دوربین مداربسته در اماکن خصوصی نظیر آپارتمان با گرفتن رضایت از تمامی اهالی می توانند نسبت به نصب دوربین مداربسته در آپارتمان اقدام نمایند. یکی از بهترین برندها جهت نصب دوربین برند داهوا است. قیمت دستگاه دوربین مداربسته داهوا نیز مقرون به صرفه است و افراد می توانند پس از استعلام قیمت دوربین مداربسته dahua از دیگر فروشگاه اینترنتی با اطمینان خاطر نسبت به مقرون به صرفه بودن، کیفیت کالا، تحویل به موقع و … برند dahua، نسبت به خرید از فروشگاه اینترنتی مهرسام ایمن اقدام نمایند.

قوانین شرایط نصب دوربین مداربسته در آپارتمان

قوانین شرایط نصب دوربین مداربسته در آپارتمان

نصب دوربین مداربسته در آپارتمان زمانی جنبه قانونی خواهد یافت که تمامی اهالی ساختمان و کوچه از نصب دوربین رضایت کامل داشته باشند. وجود علائمی شماتیک مبنی بر نصب دوربین جهت رضایت بیشتر اهالی توصیه می گردد. اگر نصب دوربین در آپارتمان با اهداف سو استفاده، نقض حریم خصوصی، مزاحمت و … همراه باشد، نصب دوربین در آپارتمان و کوچه غیر قانونی خواهد بود. اگر حتی یک نفر از اعضا ساختمان و آپارتمان نسبت به نصب دوربین مدار بسته رضایت نداشته باشد، نصب دوربین منع قانونی دارد و حتی فرد شاکی می تواند در خصوص نصب دوربین بدون اطلاع قبلی اعلام شکایت نماید.

قوانین شرایط نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی

نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی ممنوع نیست. اماکن عمومی اماکنی است که روزانه افراد متعدد و زیادی از آنجا تردد می کنند، مجتمع های تجاری، فروشگاه ها، خیابان و … از اماکن عمومی محسوب می شوند. لازم به ذکر است که نصب دوربین مداربسته در برخی اماکن عمومی نیز ممنوع بوده و تنها با گرفتن مجوز توسط نهادهای ذیربط امکانپذیر است. پادگان ها، سفارتخانه ها، محیط های نظامی و … از این اماکن محسوب می شوند. نصب دوربین در اماکن عمومی مانند فروشگاه، کوچه، پارک و … با رعایت اصول بلامانع است، اما نصب دوربین در اماکن خصوصی که زیر مجموعه اماکن عمومی قرار گرفته اند غیر قانونی است. برای مثال نصب دوربین در راهروهای مجتمع تجاری قانونی است، اما نصب دوربین در سرویس های بهداشتی یا اتاق پرو فروشگاه های مجتمع تجاری و … کاملا غیر قانونی است. توصیه می گردد برای حفظ حریم خصوصی افراد در اماکن عمومی نسبت به اطلاع رسانی در خصوص نصب دوربین از طریق علائم و تصاویر شماتیکی اقدام گردد.

قوانین نصب دوربین مداربسته

قوانین شرایط نصب دوربین های مخفی

نصب دوربین های مخفی بدون آگاهی بقیه افراد غیر قانونی است، اما اگر گذاشتن دوربین مخفی مرد برای زن و یا بالعکس به تشخیص دادگاه خانواده انجام گیرد، اندکی متفاوت خواهد بود. اگر دوربین مخفی که مرد برای زن یا زن برای مرد بطور مخفی نصب می کند، با هدف اثبات خیانت همسر باشد، چون فیلم های این دوربین تنها به دادگاه خانواده ارائه می گردد و توسط زوج یا زوجه توزیع نمی گردد، شامل مجازات نقض حریم خصوصی نخواهد شد و نصب این دوربین های مخفی با در نظر گرفتن برخی اصول قانونی خواهد بود. لازم به ذکر است فیلم و عکس و اصوات حاصل از دوربین مداربسته به عنوان ادله محسوب نشده و تنها به عنوان نشانه هایی می توانند در نظر قاضی دادگاه موثر باشند.

Rate this post

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.