دیافراگم دوربین مداربسته چیست؟

دیافراگم دوربین مداربسته

دوربین مداربسته از تجهیزاتی است که سبب افزایش امنیت و آرامش خاطر افراد می گردد. عملکرد دوربین به تصاویر خروجی دوربین وابسته است. عواملی مانند شرایط نوری، زاویه و ارتفاع نصب دوربین، نحوه نصب دوربین و … در تصاویر دوربین تاثیرگذارند. نور مورد نیاز دوربین در ساعات مختلف شبانه روز تغییر می کند و کاربران نمی توانند به طور دائم نور دوربین را تنظیم نمایند. برای حل این مشکل در تکنولوژی ساخت و طراحی دوربین از مفهوم دیافراگم استفاده می شود تا نور کافی و لازم برای سنسورهای دوربین مداربسته فراهم آید.

دیافراگم دوربین مداربسته

نحوه عملکرد دیافراگم دوربین مداربسته

دیافراگم دوربین مداربسته یا iris برای تامین نور کافی سنسورهای مختلف دوربین مداربسته در ساعات مختلف شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد. دیافراگم دوربین مداربسته همانند مردمک چشم عمل می کند، همانطور که در شدت نور زیاد مردمک کوچک شده و در نور کم مردمک بزرگ می شود تا تصاویر بهتر دیده شوند، دیافراگم دوربین نیز همانند مردمک چشم کار می کند. دیافراگم دوربین مداربسته تیغه هایی دارند که در برابر تغییرات نور محیطی حساس بوده و باز و بسته می شوند. دیافراگم به سنسور متصل به دریچه مرتبط است و با توجه به این حسگر دیافراگم کوچک یا بزرگ خواهد شد، به دریچه دیافراگم اپرچر یا Aperture می گویند. دیافراگم از پره هایی تشکیل شده که تعداد آن ها بین 6 تا 9 عدد متغیر است.

ارتباط دیافراگم دوربین مداربسته با دیگر تنظیمات دوربین

دیافراگم دوربین مداربسته با تنظیم شدت نور،  کیفیت عکس های دوربین را بالا می برد. اگر سرعت شاتر کم باشد، نور کمتری به لنز تابیده شده و تصویر سیاه می شود. لذا با در نظر گرفتن سرعت شاتر دیافراگم نیز می بایست تنظیم شود تا میزان نور ورودی به آیریس کنترل گردد. اگر شدت نور زیاد باشد، آیریس میزان کمتری باز می شود و اگر شدت نور کم باشد، آیریس به میزان بیشتری باز می شود.

انواع دیافراگم در دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته انواع مختلفی از دیافراگم دارند. استفاده از دیافراگم مناسب سبب می گردد تا با توجه به تغییر شرایط جوی، جابجایی محل نصب دوربین و … که شدت نور را تغییر می دهد، بتوان دوربین تحت شبکه مناسب تری را انتخاب کرد. برای مثال در محیط های اداری که در برخی از ساعات شبانه روز نیاز به نظارت و ضبط تصاویر دارید، می توان از دیافراگم دستی یا ثابت استفاده کرد و ضمن پرداخت هزینه کمتر از کیفیت بالای تصاویر استفاده کرد. لازم است تا انواع دیافراگم دوربین مداربسته معرفی شوند تا با توجه به ویژگی های محیط از دیافراگم مناسب استفاده شود.  ازانواع دیافراگم دوربین مداربسته عبارتند از:

  • دیافراگم ثابت
  • دیافراگم دستی
  • دیافراگم اتوماتیک
  • دیافراگم PIris

از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دوربین مدار بسته نوع دیافراگم مورد استفاده در دوربین است، چه بسا دیافراگم PIris در مقایسه با دیافراگم ثابت قیمت بالاتری خواهند داشت.

انواع دیافراگم در دوربین مداربسته

عدد F در دیافراگم

میزان نوری که از دریچه دیافراگم یا همان اپرچر عبور می کند را ضریب F می گویند. اگر فاصله کانونی را بر قطر دیافراگم تقسیم کنیم، ضریب F حاصل می شود. ضریب F برابر است با f/d . هر اندازه ضریب F بزرگتر باشد، اندازه دیافراگم و میزان نور عبوری کمتر شده و هر اندازه ضریب F کمتر باشد، اندازه دیافراگم و میزان نور عبوری بیشتر می شود.

یکی از المان های قابل توجه در خرید دوربین مدار بسته دیافراگم دوربین است. افراد برای تهیه دوربین مداربسته می توانند از فروشگاه اینترنتی مهرسام ایمن، دوربین مداربسته مورد نظر خود را خرید نمایند. یکی از بهترین دوربین های ارائه شده در فروشگاه اینترنتی مهرسام ایمن، دوربین مداربسته برند داهوا است. افراد هنگام خرید پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا می توانند از تخفیفات ارائه شده در این فروشگاه اینترنتی نیز استفاده نمایند. قیمت دستگاه دوربین مداربسته داهوا متفاوت بوده و بر حسب مدل ها و قابلیت های دوربین متفاوت است. همانطور که قابلیت های دوربین نظیر قابلیت دید در شب بر قیمت دوربین مداربسته دید در شب داهوا تاثیر می گذارد، نوع دیافراگم مورد استفاده در دوربین نیز بر قیمت محصول تاثیرگذار خواهد بود.

دریچه دیافراگم دوربین مداربسته ثابت یا همان Fixes Iris

انواع مختلفی از دیاگرام مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از این دیافراگم ها آیرس ثابت یا Fixes Iris است. در این دیافراگم کنترلی بر میزان نور ورودی و شدت نور وارد شده وجود ندارد. اغلب از این دوربین ها در محیط های مسقف استفاده می شود. در محیط مسقف شدت نور در طول شبانه روز ثابت مانده و اغلب از Fixes Iris در محیط داخلی ادارات، مراکز تجاری و مسکونی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

دیافراگم دوربین مداربسته دستی یا Manual Iris

در دیافراگم دوربین مداربسته دستی یا Manual Iris فرد می تواند به صورت دستی دریچه دیافراگم یا آیریس را تنظیم نماید. این تنظیم بر حسب شدت نور محیط انجام می پذیرد. از مشکلات عمدی این نوع دیافراگم آن است که اگر شدت نور محیط در طول شبانه روز چندین بار تغییر کند، لازم است تا کاربر به طور دستی دیافراگم دوربین مداربسته را تنظیم کرده و از این لحاظ سختی و دشواری برای کاربر ایجاد می گردد. علاوه بر سختی کار برای کاربران، تغییرات فوکوس دستگاه، کاهش عمر مفید، دسترسی سخت به دوربین مداربسته و … از دیگر موانع و مشکلات این نوع از دیافراگم به شمار می رود.

دریچه دیافراگم IRIS دوربین مداربسته اتوماتیک

دریچه دیافراگم IRIS دوربین مداربسته اتوماتیک

این دیافراگم ورود نور به لنز دوربین را بطور خودکار کنترل می کند. در این حالت با تغییر میزان نور محیط دریچه آیریس دیافراگم نیز باز و بسته می شود. باز و بسته شدن خودکار آیریس سبب می گردد تا در طول شبانه روز که میزان نور محیط تغییر می کند و شدت آن افزایش یا کاهش پیدا می کند، میزان باز و بسته شدن دریچه آیریس نیز بطور خودکار تنظیم گردیده و وضوح و کیفیت تصاویر حفظ شود. از جمله معایب این نوع دیافراگم آن است که در شرایط شدت نور زیاد یا شدت نور کم که دریچه آیریس به شدت بسته و یا به شدت باز می شود، فوکوس و زاویه دید دوربین مداربسته اندکی جزیی تغییر می یابد.

دیافراگم در دوربین مداربسته PIris

آیریس PIris از انواع دیافراپم پیشرفته دوربین مداربسته است. میزان باز و بسته شدن آیریس توسط موتورهای مکانیکی بطور خودکار و با توجه به میزان نور تنظیم می شود. در مقایسه با نوع اتوماتیک، این دیافراگم قیمت بالاتری داشته و معایب دیافراگم اتوماتیک را ندارد. با توجه به قیمت بالای این دیافراگم در شرایط خاص از این نوع دیافراگم استفاده می شود.

Rate this post

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.