منظور از رزولوشن دوربین مداربسته چیست؟

رزولوشن دوربین مداربسته

رزولوشن دوربین مداربسته مفهومی است که برای تعیین وضوح تصاویر ثبت شده توسط دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. رزولوشن 1، 2، 3، 5 و 8 مگاپیکسلی از رزولوشن های استاندارد مربوط به دوربین مداربسته به شمار می روند. هراندازه رزولوشن تصاویر دوربین مداربسته بیشتر باشد، کیفیت و وضوح تصاویر بیشتر خواهد بود و عملکرد دوربین که مراقبت و امنیت بیشتر، و پیشگیری از وقوع جرم است، بهتر انجام می شود.به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رزولوشن دوربین مداربسته تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
واحد اندازه گیری رزولوشن در دوربین مداربسته

انواع رزولوشن دوربین مداربسته

منظور از رزولوشن دوربین مداربسته وضوح تصویر و کیفیت آن است. تراکم پیکسل های نمایشگر نشان دهنده رزولوشن آن است. رزولوشن با دو عدد نمایش داده می شود. عدد اول از سمت چپ، تعداد پیکسل ها در عرض و عدد دوم از راست، تعداد پیکسل ها در طول را مشخص می کند. حاصلضرب این دو عدد که بر حسب میلیون پیکسل می شود به صورت مگاپیکسل بیان می گردد. انواع رزولوشن دوربین مداربسته عبارتند از:

رزولوشن 1 مگاپیکسل:

رزولوشن 1 مگاپیکسل دوربین مداربسته به صورت 720*1280 است. کمترین رزولوشن دوربین مداربسته تحت شبکه IP برابر با 1 مگاپیکسل خواهد بود. رزولوشن در این وضعیت را HD می گویند.

2 مگاپیکسل:

رزولوشن در این وضعیت را Full HD می گویند و این رزولوشن به صورت عرض و طول با اعداد 1920*1080 پیکسل مشخص می شود.

3 مگاپیکسل:

قابلیت مشاهده جزئیات تصاویر حتی در زوم های بالا برای این دوربین امکان پذیر است. رزولوشن دوربین مداربسته 3 مگاپیکسلی 2048*1536 خواهد بود.

5 مگاپیکسل:

کیفیت 5 مگاپیکسل از حاصل ضرب 2536*1920 پیکسل فراهم می گردد. کیفیت تصویر در دوربینی با 5 مگا پیکسل بسیار بالا است و دوربین به زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل تصاویر نیاز خواهد داشت. به منظور رفع این مشکل تعداد فریم ها را کاهش می دهند.

8 مگاپیکسل یا 4k:

رزولوشنی برابر با 3840*2160 پیکسل ارائه می دهد. رزولوشن تصاویر 4K برابر با 8 مگاپیکسل است. دوربین مدار بسته ای که تصاویر 4K پخش می کند می بایست مجهز به دستگاه ضبط و نمایشگری 4K باشد.
لازم به ذکر است که کیفیت و رزولوشن تصاویر ارائه شده در دوربین مداربسته به کیفیت ضبط تصاویر بستگی دارد. برای مثال اگر رزولوشن دوربین 5 مگا پیکسل باشد، اما تصاویر در حافظه ای با کیفیت 3 مگاپیکسل ذخیره شوند، در نهایت تصاویر ضبط شده و بازپخش شده 3 مگاپیکسلی خواهند بود، لذا هماهنگی میان کیفیت دوربین و دستگاه ضبط یا DVR اهمیت زیادی دارد.
آیا رزولوشن دوربین مداربسته بر هارد تاثیر دارد

واحد اندازه گیری رزولوشن در دوربین مداربسته

واحد اندازه گیری رزولوشن در دوربین مداربسته، مگاپیکسل است. تصاویری که کیفیت، رزولوشن و مگاپیکسل کمتری دارند و زوم می شوند، کیفیت تصویرشان به شدت کاهش یافته و شطرنجی خواهند شد. تصاویری که مگاپیکسل و کیفیت بالاتری دارند، جزئیات بالاتری از تصاویر را با وضوح بیشتر نمایش می دهند و البته تصاویر ارائه شده از آنها حجم بالاتری از هارد را نیز اشغال خواهند کرد.
سنسورهای موجود در دوربین مداربسته، تعداد پیکسل را مشخص می کند. برای تعیین کیفیت تصاویر کافی است در هر اینچ تعداد پیکسل ها و مگاپیکسل ها مورد شمارش واقع شوند. هرچه تعداد سنسورهای دوربین مداربسته بیشتر باشد، رزولوشن یا کیفیت تصاویر ارائه شده از دوربین بیشتر خواهد بود. رزولوشن بالاتر سبب وضوح تصویر بیشتر شده و مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • تشخیص جزئیات تصاویر و مشاهده مشخصات دقیق آن ها
  • مراقبت، نظارت و امنیت بیشتر در محیط
  • پیشگیری از وقوع جرم به دلیل وضوح تصویر زیاد
  • کیفیت بیشتر در شرایط نوری مختلف

آیا رزولوشن دوربین مداربسته بر هارد تاثیر دارد

عوامل زیادی بر هارد دوربین مداربسته تاثیر می گذارند، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • تعداد دوربین های مداربسته
  • رزولوشن دوربین مداربسته
  • مقدار فریم بر ثانیه دوربین ها
  • فشرده سازی دوربین ها
  • پهنای باند دوربین
  • نوع ضبط تصویر

ممکن است در سیستم نظارت تصویری دوربین های متعددی مورد استفاده قرار گیرند، هر دوربین حجم مشخصی از هارد را به خود اختصاص می دهد. هرچه میزان رزولوشن یا کیفیت تصاویر بیشتر باشد، هارد سریعتر پر می شود. به دلیل قیمت بالای هارد، در صورت محدود بودن بودجه نمی توان از هارد با ظرفیت بالا استفاده کرد. بنابراین انتخاب هارد می بایست با توجه به نیازها و اهداف نظارتی و امنیتی، نوع رزولوشن، تعداد دوربین ها انجام گیرد. این موارد از عواملی هستند که بر هزینه مربوط به سیستم نظارت تصویری تاثیرگذار خواهند بود.
متقاضیان خرید دوربین مداربسته با اطمینان کامل می توانند از فروشگاه اینترنتی مهرسام ایمن گستر، دوربین مداربسته مورد نیاز خود را خریداری نموده و اطمینان داشته باشند تا کالای خریداری شده با کیفیت و مقرون به صرفه بوده و در کوتاه ترین زمان ممکن به آنها ارسال می گردد. در فروشگاه اینترنتی مهرسام انواع مختلف دوربین مداربسته موجود است که یکی از بهترین برندهای ارائه شده دوربین مداربسته این فروشگاه، برند داهوا است. قیمت دستگاه دوربین مدار بسته داهوا با در نظر گرفتن کیفیت و قابلیت های این دوربین مقرون به صرفه است. حتی افراد می توانند پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا را خریداری کرده و از این طریق از تخفیفات اینترنتی خرید این فروشگاه نیز استفاده نمایید.
رزولوشن دوربین مداربسته

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته داهوا

اگرچه رزولوشن و کیفیت بیشتر تصاویر مطلوب تر است اما این عامل سبب بالا رفتن فاکتور دیگری به نام هزینه خواهد شد. هر مقدار رزولوشن دوربین مداربسته بیشتر باشد، هزینه دوربین نیز بیشتر خواهد شد، لذا می بایست متناسب با نیاز و اهداف نظارتی و امنیتی رزولوشن مناسب انتخاب شود. یکی از بهترین برندهای دوربین مداربسته در سیستم نظارت تصویری برند داهوا است. این برند مدل های مختلفی از دوربین متناسب با نیازها و اهداف مختلفی تولید می کند و هر کدام از مدل ها رزولوشن و کیفیت متفاوتی خواهند داشت. یکی از موارد تاثیرگذار بر قیمت دوربین مدار بسته دید در شب داهوا میزان رزولوشن تصویر در این دوربین است. هرچه قابلیت های مختلف دوربین مداربسته بیشتر باشد، قیمت دوربین مداربسته dahua نیز بیشتر خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.