دوربین یا دزدگیر اماکن کدام بهتر است؟

تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن

تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن :دوربین مدار بسته و دزدگیر از تجهیزات مورد استفاده جهت ایجاد امنیت ساختمان هستند. دوربین جنبه نظارتی و دزدگیر جنبه بازدارندگی داشته و استفاده از ترکیب این دو تجهیز به طور همزمان امنیت بالاتری را در ساختمان فراهم می آورد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه دوربین یا دزدگیر اماکن کدام بهتر است و تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در ادامه بررسی تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن به بررسی دوربین مداربسته می پردازیم، به دوربین مدار بسته در اختصار CCTV می گویند زیرا مخفف کلمات Closet Circuit Television است. طبق آمار مکان هایی که به دوربین مدار بسته مجهز هستند امنیت را بیشتر کرده و امکان بروز جرم در آن ها کمتر است. انواع مختلفی از دوربین نظارتی وجود دارند که می توان دسته بندی آن ها را از 3 دیدگاه شکل ظاهری، قاب و دوربین و فرمت و بستر ارتباطی انجام داد. از لحاظ شکل ظاهری دوربین های مداربسته به دوربین های مادون قرمز، اسپید دام، دام، صنعتی و مینیاتوری تقسیم می شوند، بر حسب فرمت و بستر ارتباطی به دوربین های آنالوگ، اچ دی و تحت شبکه تقسیم شده و بر حسب قاب و دوربین به انواع مخفی، ضد آب و فانتزی تقسیم می شوند. همچنین برای خرید آنلاین و دریافت قیمت دوربین مدار بسته دید در شب داهوا ،کلیک کنید.

دوربین مدار بسته سیستم امنیتی و نظارتی را پایه ریزی کرده و رویدادها را ثبت می کند، چه بسا با وجود دوربین مدار بسته و نظارت سرقتی نیز رخ دهد. امروزه دوربین های مدار بسته پیشرفته شده اند و قابلیت اتصال به گوشی هوشمند افراد را پیدا کرده اند و این مزیت را برای کاربران فراهم آورده که خانه و محل کار خود را از راه دور از طریق تنها یک گوشی همراه متصل به اینترنت نظارت نماید. اگرچه دوربین مدار بسته در کاهش احتمال وقوع جرم و سرقت موثر است اما ابزاری پیشگیرانه نیست، زیرا سارقین می توانند صورت خود را پوشانده و یا به دوربین آسیب برسانند و به سرقت خود ادامه دهند. برخی از دوربین های مدار بسته سنسورهای تشخیص حرکت دارند، اما ممکن است با کوچکترین حرکت هر موجود زنده ای فعال شوند.

تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن
تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن

از مزایای دوربین مدار بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ارتکاب جرم: مکان های تحت نظارت توسط دوربین مدار بسته احساس امنیت و آسایش را برای افراد در بر خواهد داشت، حتی سارقین به محض مشاهده این دوربین ها ممکن است از ارتکاب جرم خودداری نمایند.
  • تسهیل نظارت: دوربین مدار بسته در اندازه های مختلف تولید شده و می تواند به آشکار یا به صورت مخفی در مکان های مورد نظر حرف گردد و حتی در صورت داشتن قابلیت دید در شب، امکان ضبط تصاویر برای دوربین ها وجود خواهد داشت.
  • در اختیار داشتن تصاویر به عنوان مدرک: دوربین های مدار بسته علاوه بر ضبط تصاویر می توانند صدای محیط را نیز ضبط کرده و از تصاویر و اصوات به عنوان مدارکی جهت اثبات جرم در زمان مورد نیاز استفاده کرد.
  • قضاوت درست: تصاویر ضبط شده دوربین مدار بسته در بسیاری از موارد می تواند به عنوان مدرکی مستدل، جلوی بسیاری از قضاوت های نادرست را بگیرد.
  • نگهداری از فیلم ها برای مدت زمان نسبتاً طولانی و ماندگاری زیاد آن ها: دوربین مدار بسته تا مدت زمان زیادی می تواند تصاویر ضبط شده را در حافظه خود نگه داشته و کاربران با استفاده از این تصاویر استدلال نمایند.

از معایب دوربین مدار بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقض حریم خصوصی: گاهی کارفرمایان بدون اجازه کارمندان دوربین مدار بسته نصب کرده و حریم خصوصی کارمندان را نقض می کنند.
  • هزینه بالا: خرید تعداد زیادی دوربین و نصب آن جهت پوشش کامل فضا نیاز به هزینه بالایی دارد.
  • احتمال آسیب پذیری دوربین: اگرچه دوربین مدار بسته در مقابل سارقان نقش بازدارندگی دارد، اما در برخی موارد سارقان با آسیب وارد کردن به دوربین عملیات سرقت خود را انجام می دهند.
  • عدم توقف سارقان از سرقت: دوربین مدار بسته بر خلاف دزدگیر، آژیر نداشته و صاحبین خانه را از وقوع جرم مطلع نمی کند تنها از سارقین و عملیات آن ها تصاویری ضبط می کند که بعدها بتوان به عنوان مدرک و اثبات جرم از آنها استفاده کرد.

افراد جهت ایجاد امنیت در منزل و نظارت می توانند از پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا استفاده نمایند. حتی متقاضیان خرید دوربین جهت نظارت در شب و فضاهای تاریک می توانند از دوربین دید در شب استفاده کنند.

در ادامه بررسی تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن به بررس دزد گیر اماکن می پردازیم: دزدگیر وسیله الکتریکی جهت حفاظت است که در مکان های ضروری مورد استفاده قرار می گیرد. دزدگیر منازل نیز از تجهیزات پیشگیرانه سرقت و دزدی است. دزدگیرها با وجود سنسور و حسگرهای مختلف در مقابل هر حرکت مشکوکی واکنش نشان داده و مالک یا مالکین را از سرقت مطلع می سازند. اطلاع رسانی علاوه بر صدای آژیر، می تواند به صورت ارسال پیامک، ایمیل، تماس به صاحب خانه یا تماس با اداره پلیس باشد. صدای آژیر دزدگیر سبب می گردد تا کاربران از وقوع سرقت مطلع شده و در حین سرقت با پلیس تماس گرفته و از ادامه و اتمام آن جلوگیری نمایند.

از مزایای دزدگیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دزدگیر سیستم پیچیده ای ندارد، این تجهیز از چشمی ها و سنسور هایی تشکیل شده اند که در صورت خطر به صورت آژیر صوتی یا نوری به صورت چشمک زدن، دستور هشدار را به صورت پیامک یا تماس انتقال می دهد.
  • تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، از دیگر مزایاینصب دزدگیر ساختمان است. یکی از شروط تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ساختمان نصب دزدگیر در ساختمان است.
  • پیشگیری از آتش سوزی از مزایای ویژه دزدگیر است. سنسورهای دزدگیر در مقابل دود و حرارت حساس بوده و سریعاً به آتش نشانی اطلاع رسانی می شود.
  • دزدگیر ساختمان امکان نظارت بر ساختمان از راه دور و تنها با استفاده از یک تلفن هوشمند را فراهم می آورد. برای مثال افرادی که به مسافرت می روند با نصب دزدگیر ساختمان و فعال سازی آن، به محض دور شدن از خانه می توانند سیستم امنیتی برای حفظ امنیت خانه را فعال کنند.
تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن
تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن

از معایب دزدگیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هشدارها و صداهای ناگهانی آژیر دزدگیر، مخصوصا به طور نادرست، آسایش را از اهالی خانه و همسایگان دور می کند. سنسورهای دزدگیر بسیار حساس بوده و در مواقع شکست نور یا چراغ اتومبیل و … هستند هستند و به اشتباه آلارم و آژیر دزدگیر فعال می شود.
  • استفاده طولانی مدت از دزدگیر سبب به اتمام رسیدن باتری دزدگیر می شود. باتری دزدگیر کمک می کند تا به محض قطع جریان برق، دزدگیر با استفاده از باتری به کار خود ادامه دهد. می توان هر چند وقت یکبار دزدگیر را از برق جدا کرده و برآورد کنید تا باتری دزدگیر تا چه مدت دزدگیر را روشن نگاه می دارد.
  • آژیر به صدا درآمدن دزدگیر سریعاً بعد از نصب دزدگیر سبب سلب آسایش اهالی خانه و دیگران می شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع دزد‌گیر اماکن

به منظور انتخاب میان دوربین مدار بسته یا دزدگیر لازم است تا هدف از ایجاد امنیت در ساختمان و سطح آن مورد بررسی قرار گیرد. اگر هدف جلوگیری از سرقت است، می بایست دزدگیر نصب شود زیرا عامل بازدارندگی دارد و شامل تعداد زیادی سنسور است که با فعال شدن آن علاوه بر صدای آژیر برای اهالی خانه پیامک ارسال می شود. سنسور چشمی با دیدن حرکت فعال شده و سنسور مگنت بر درب اتاق نصب شده و هرگونه حرکتی را با آژیر اعلام می دارد. اما دوربین مدار بسته جنبه نظارتی داشته و از حوادث تصویر گرفته تا افراد بتوانند بعدها از روی تصاویر ضبط شده، تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. با استفاده از دوربین مدار بسته جلوی خطای مراجعین به منزل گرفته می شود، برای مثال با دوربین پرستاران منزل تحت نظارت قرار می گیرند، اما با دزدگیر که قابلیت بازدارندگی دارد، از انجام سرقت و اتمام آن جلوگیری خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مقاله تفاوت دوربین و دزدگیر اماکن بررسی شد، به منظور امنیت هرچه بهتر در ساختمان توصیه می گردد تا پکیجی از دوربین مدار بسته و دزدگیر مورد استفاده قرار گیرد تا هم از قابلیت نظارتی دوربین و هم از قابلیت بازدارندگی دوربین به طور همزمان استفاده شود.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.