علت خرابی منبع تغذیه دوربین مداربسته چیست؟

منبع تغذیه دوربین مداربسته

منبع تغذیه دوربین مداربسته CCTV power supply برق و انرژی موردنیاز دوربین‌های مداربسته را تامین می‌کند. دوربین مداربسته برای روشن شدن مانند هر وسیله الکتریکی به انرژی برق نیاز دارد. معمولا به ۱۲ ولت DC  دوربین مداربسته به برق نیاز دارد. البته برخی از دوربین‌های مداربسته مانند دوربین مداربسته خانگی به پنج ولت DC برق و دوربین‌ مداربسته PTZ  به 24 ولت AC/DC انرژی برق نیاز دارند.

 آداپتور و منبع تغذیه در عملکرد درست سیستم نقش مهمی را ایفا می‌کنند‌. به همین دلیل باید از آداپتورهای باکیفیت برای دوربین مداربسته استفاده شود تا از خرابی آداپتور جلوگیری و مانع از آسیب دیدن دوربین مداربسته شود. در صورت خرابی آداپتور بهتر است آن را تعویض کنید؛ چون از نظر اقتصادی تعمیر آداپتور به صرفه نیست. علاوه بر این آداپتورها طول عمر مشخصی دارند و از قیمت ارزانی هم برخوردار هستند. علاوه بر دوربین مداربسته نصب دزدگیر ساختمان هم به افزایش امنیت ساختمان کمک می‌کند. در این مقاله ما به بررسی علت سوختن و خرابی آداپتور دوربین مداربسته پرداخته‌ایم.

همان طور که گفته شد، آداپتور یا منبع تغذیه در دوربین مداربسته از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ چون برق موردنیاز دوربین مداربسته را تامین می‌کند. علت سوختن آداپتور دوربین مداربسته شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

ضربه خوردن، آب خوردگی و شکستگی از علت‌های خرابی و سوختن آداپتور هستند. 

نوسانات در برق باعث خرابی و آسیب دیدن آداپتور می‌شود. در آداپتورهای بی‌کیفیت آسیب به دلیل نوسانات برق بیشتر شود. 

استفاده از آداپتورهای بی‌کیفیت علاوه بر این که طول عمر کمتری دارند به دوربین مداربسته هم آسیب وارد می‌کنند. در آداپتورهای بی‌کیفیت ولتاژ و آمپر نوسان دارد و می‌تواند، موجب سوختن دوربین مداربسته شود. 

تعمیر درب ریموتی پارکینگ و خرید سرویس جک درب پارکینگ برای تعمیر درب پارکینگ از راه‌های هستند که می‌توانند به افزایش امنیت ساختمان کمک کنند. در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که آداپتورها برق شهری را به ولتاژ V12  تبدیل می‌کنند. 

به علت‌های گوناگونی ممکن است تصویر دوربین مداربسته با مشکلاتی همراه باشد. اگر گمان می‌کنید که علت تصویر نداشتن دوربین مداربسته به دلیل خرابی آداپتور است باید آداپتور دوربین مداربسته را تست کنید. برای این منظور می‌توانید آداپتور را به دوربین دیگری متصل کنید و اگر متوجه شده‌اید که دوربین مداربسته روشن شد، نشان می‌دهد که آداپتور مشکل دارد. 

چراغ آداپتور با متصل کردن آن به برق روشن می‌شود و پس از مدتی آن را از برق بکشید و اگر مشاهده کرده‌اید دیرتر چراغ‌های آداپتور خاموش شده‌اند به این معنی است که آداپتور و خازن کیفیت مناسبی دارند. ولتاژ آداپتور را با استفاده از دستگاه مولتی‌متر می‌توانید، اندازه‌گیری کنید. برای این کار باید روی 20 DC  ولت مولتی‌متر را قرار دهید و سپس سیم قرمز را داخل سوکت و سیم مشکی را روی زمین قرار دهید تا دستگاه ولتاژ آداپتور را اندازه‌گیری کند. مقدار ولتاژ آداپتور عددی است که روی مولتی‌متر نمایش داده می‌شود. 

آداپتور در شکل و انواع مختلفی تولید می‌شود. از انواع آداپتور می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

همان طور که از نام این نوع آداپتور پیداست برای یک دوربین از یک آداپتور استفاده می‌شود و در صورتی که آداپتور خراب شود، فقط یک دوربین که به آداپتور متصل شده است از کار می‌افتد و سایر دوربین‌ها به صورت جداگانه کار می‌کنند. این نوع آداپتورها دچار افت ولتاژ نمی‌شوند و این به دلیل فاصله زیاد بین آداپتور و دوربین است. نصب این نوع آداپتورها دشوارتر و به هزینه بیشتری نیاز دارند؛ چون به صورت مجزا دوربین به یک آداپتور متصل می‌شود. 

برای تامین برق تمامی دوربین‌های مداربسته از یک آداپتور استفاده شده است. به طوری که توسط یک آداپتور با استفاده از یک کابل و انشعاب گرفتن برق تمام دوربین‌های مداربسته تامین می‌شود‌. با توجه به نیاز سیستم، جریان در آداپتورهای مرکزی شامل ۴۰، ۲۰، ۳۰، ۱۰و ۵ آمپر می‌شود. به دلیل استفاده از یک آداپتور و کابل مرکزی از مزایای این نوع آداپتور می‌توان به سیم‌کشی و صرف هزینه کمتر اشاره کرد. این آداپتورها نسبت به آداپتورهای تکی طول عمر بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی دوربین مداربسته دید در شب 360 درجه 

منبع تغذیه دوربین مداربسته

سخن پایانی

دوربین مداربسته همانند هر وسیله‌ الکتریکی به برق نیاز دارد تا روشن شود و کار کند. برق دوربین‌های مداربسته توسط آداپتور یا منبع تغذیه  تامین می‌شود. آداپتور نقش مهمی در عملکرد دوربین مداربسته دارد. به همین دلیل باید از آداپتورهای باکیفیت استفاده شود. وارد شدن ضربه به آداپتور، بی‌کیفیت بودن آداپتور و نوسانات برق از عواملی هستند که باعث سوختن آداپتور می‌شوند. 

دوربین مداربسته به دلایل مختلفی ممکن است تصویر آن دچار مشکل شود. اگر گمان می‌کنید که نداشتن تصویر به دلیل خرابی آداپتور است. باید آداپتور را تست کنید. برای تست آداپتور باید آن را به دوربین مداربسته دیگری متصل کنید و اگر مشاهده کرده‌اید که دوربین کار می‌کند، نشان‌دهنده‌ای خراب بودن آداپتور است. آداپتورهای دوربین مداربسته در دو نوع آداپتور مجزا (آداپتور تک آمپری) و آداپتور صنعتی (آداپتور مرکزی) تولید می‌شوند.

نوع اول به صورت مجزا است، یعنی هر دوربین مداربسته‌ای یک نوع آمپر دارد؛ ولی در نوع دوم در چند دوربین مداربسته از یک آداپتور استفاده شده است و اگر این نوع آداپتور خراب شود کل دوربین‌های مداربسته از کار می‌افتند. از کابل‌های باکیفیت برای این نوع آداپتورها باید استفاده کرد؛ چون کابل نامرغوب در مسافت‌های طولانی باعث افت ولتاژ خواهد شد. نصب دزدگیر ساختمان،  تعمیر درب ریموتی پارکینگ و خرید سرویس جک درب پارکینگ برای تعمیر پارکینگ از مواردی هستند که می‌توانند، امنیت ساختمان را افزایش دهند.

3/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.