معرفی دوربین مداربسته دید در شب 360 درجه 

دوربین مداربسته 360 درجه

دوربین مداربسته 360 درجه 360 degree night vision CCTV camera یا دوربین مداربسته فیش آی (Fish Eye) یک سیستم امنیتی است که روی سقف نصب می‌شود و می‌تواند از فضای موردنظر تصویری ۳۶۰ درجه به صورت گرد ضبط کند.  این نوع دوربین‌ها به دلیل این که روی سقف نصب می‌شوند به آن‌ها دوربین مداربسته سقفی می‌گویند. تصاویر پانورمای گسترده‌ای این نوع دوربین‌ها ارائه می‌دهند که برای نظارت مفید هستند. با توجه به ثابت بودن لنز زاویه دید دوربین مدار بسته چشم ماهی همیشه ثابت است. 

شکل ظاهری این مدل دوربین‌ها به دوربین‌های دام شبیه هستند و نمی‌توانید شکل بولت آن‌ها را پیدا کنید. برجستگی لنز این مدل دوربین‌ها کوچک است و مانند دام‌ها حالت گنبدی کاملی ندارد. یکی از بهترین برندها این نوع دوربین‌ها، برند داهوا است. قیمت دوربین مداربسته دید در شب داهوا بسته به مدل و شرایط بازار متفاوت است. در این مقاله به بررسی دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه پرداخته‌ایم. 

یکی از انواع دوربین مداربسته دوربین مداربسته دید در شب 360 درجه است که فاصله کانونی لنز بسیار پایینی دارد و به صورت 360 درجه یک فضای بسیار بزرگ را می‌تواند، تحت پوشش بدهد. این نوع دوربین تصویری که ضبط می‌کند کاملا گرد است. به همین دلیل تصویر گیج‌کننده است و کارایی خاصی ندارد. خرید پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا میکروفن‌دار برای کنترل بیشتر روی محیط می‌تواند، گزینه مناسبی باشد.

برای از بین بردن گردی تصویر این نوع دوربین‌ها از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده می‌شود. این نرم‌افزارها تصاویر گرد را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و تصویر را با توجه به تغییرات زاویه‌ای که در هر نقطه وجود دارد، فشرده یا می‌کشند و یک تصویر کامل از چند تصویر گرد ارائه می‌دهد که عموما به صورت چند تصویر عادی، دو تصویر کشیده 180 درجه یا تصویر کشیده 360 درجه است.  

 دوربین امنیتی پانوراما 180  درجه از لحاظ زاویه دید پارنوراما وجود دارد؛ ولی دوربین مداربسته فیش آی در یک تصویر واحد به پوشش منطقه‌ای نیاز ندارد و برای برنامه‌های نظارتی دوربینی ایده‌آل محسوب می‌شود. از نمای کلی دوربین امنیتی فیش آی برای تشخیص وقایع در کل منطقه به عنوان واحد فرمان استفاده می‌شود.

دوربین مداربسته 360 درجه

دوربین مداربسته 360 درجه لنز چشم ماهی دارد و تصاویر را مانند دید ماهی به صورت 360 درجه ضبط می‌کند. در واقع دید ماهی‌ به صورت ۳۶۰ درجه است. تصاویری که این نوع دوربین‌ها ضبط می‌کنند حالت دایره‌ای دارند و می‌توانند از بالا تمام فضا را نمایش دهند و هیچ نقطه‌ای کوری ندارند. امکان ضبط تصاویر به صورت 360 درجه در دوربین مداربسته لامپی هم وجود دارد. 

در مکان‌های زیادی از دوربین مداربسته چشم ماهی می‌توان استفاده کرد. در مکان‌های باز از این نوع دوربین استفاده نمی‌شود؛ چون این دوربین‌ها سقفی هستند. در مکان‌های بزرگ و وسیع مانند سوله‌ها و سالن‌های بزرگ از این نوع دوربین‌ها استفاده می‌شود. این دوربین‌ها به دلیل دید وسیعی که دارند برای دید کامل نیازی به دوربین مداربسته چندگانه نیست و تمام مکان موردنظر را شما با نصب یک دوربین می‌توانید، تحت پوشش قرار دهید که این باعث کاهش هزینه‌ها تا حد قابل قبولی می‌شود. از دوربین مداربسته POE برای کاهش هزینه‌های کابل‌کشی می‌توانید، استفاده کنید. 

از مزایای دوربین امنیتی 360 درجه به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

  • دوربین‌های فیش آی میدان دید 360 درجه دارند. به همین دلیل در یک مکان بزرگ بدون داشتن نقطه کور به جای استفاده از چند دوربین بولت یا دام استفاده می‌شوند. 
  • باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود؛ چون از یک دوربین به جای چند دوربین استفاده خواهد شد و می‌توانید این هزینه صرفه‌جویی شده را صرف خرید لوازم جانبی دوربین‌های امنیتی مانند کابل‌های قدرت، سیم‌های برق و پوشش‌های محافظتی کنید.  
  • دوربین‌های امنیتی پانوراما بدون اعوجاج تصویر نمایش 360 درجه دارند تا بدون اطلاع شما هیچ جزئیات خاصی بروز نکند. 

قیمت دوربین مداربسته داهوا بسته به مدلی که دارد، متفاوت است. به طور مثال همین دوربین مداربسته دید در شب ۳۶۰ درجه به دلیل این که فضای زیادی را پوشش می‌دهد از قیمت بالاتری برخوردار است. برای مکان‌های بزرگ از دوربین‌های چرخشی هم می‌توانید به جای دوربین‌های 360 درجه استفاده کنید؛ چون قیمت کمتری دارند. 

در هنگام نصب دوربین امنیتی 360 Fisheye  باید به نکات زیر توجه کنید:

  • دوربین امنیتی  360 Fisheye را در گوشه و کنار محیط قرار ندهید؛ چون دیوارها مانع از دید پانوراما می‌شوند.
  • اگر روی سقف می‌خواهید دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه را نصب کنید باید اطمینان یابید که در مرکز منطقه نظارت دوربین قرار گرفته است در غیر این صورت باعث تغییر شکل تصاویر خواهد شد. 
  • از دریچه تهویه و درهای ورودی برق دوربین‌های امنیتی پانوراما را دور نگاه دارید. 
  • اطمینان پیدا کنید که دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه به لامپ‌های سقفی نزدیک نباشد. لامپ باعث تداخل سیگنال تصویر می‌شود و بر کیفیت تصویر دوربین تاثیر‌گذار است. 
  • به وسیله پایه‌های محکم این دوربین‌ها را به سقف متصل کنید و برای این که سقوط آن‌ها جلوگیری شود باید مرتب مورد بررسی قرار بگیرند. 

عدم استفاده از محیط‌های باز، مقاومت کم در برابر گرد‌وغبار و آب، عدم استفاده از سقف‌های که شیب یکسان ندارند از محدودیت‌های استفاده از دوربین مداربسته ۳۶۰ درجه هستند. سقف‌های سه متر تا شش متری بهترین ارتفاع برای نصب این نوع دوربین‌ها است. 

با دوربین مداربسته 360 درجه می‌توان در یک لحظه به تصویر تمام فضا دسترسی یافت؛ ولی در دوربین چرخشی برای دید هر زوایه دوربین به چرخش نیاز است. دوربین‌ ۳۶۰ درجه بدون افت کیفیت امکان بزرگنمایی زوم اپتیکال را دارد و می‌تواند فواصل بسیار دور هم نظارت کند.

به هزینه بسیاری برای نگهداری از دوربین گردان نیاز است؛ چون از یک مکانیزم مکانیکی برای چرخش آن استفاده می‌شود. دوربین فیش آی به صورت ۳۶۰ درجه تصاویر را ضبط می‌کند و امکان دسترسی به تصویر در جهت‌های مختلف در زمان بازیابی تصاویر ضبط شده هم وجود دارد. دوربین چرخشی در جهتی که در زمان ضبط تنظیم شده است، تصاویر را ضبط می‌کند و فیلم ضبط شده پس از آن را نمی‌توان چرخاند. قیمت دوربین مداربسته داهوا ۳۶۰ درجه نسبت به قیمت دوربین مداربسته dahua چرخشی بیشتر است. برای این که امکان دید در شب داشته باشید، می‌توانید دوربین مداربسته دید در شب ۳۶۰ درجه داهوا را بخرید.

بیشتر بخوانید: انواع مشکلات رایج تصویر دوربین مداربسته کدامند؟

دوربین مداربسته 360 درجه

سخن پایانی

یکی از انواع دوربین‌های مداربسته، دوربین مدار بسته ۳۶۰ درجه است که می‌تواند تصاویر را به صورت ۳۶۰ درجه ضبط کند. این نوع دوربین‌ها به دوربین‌‌های دام شبیه هستند و تصاویری که ضبط می‌کنند، حالت گرد دارند و همین باعث شده تصاویر گیج‌کننده باشند‌. برای این که بتوان حالت گرد تصاویر ضبط شده این نوع دوربین‌ها را بتوان از بین برد باید از نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده کرد. 

این نوع دوربین‌ها لنزی شبیه به لنز چشم ماهی دارند‌. به همین دلیل به آن‌ها دوربین چشم ماهی گفته می‌شود. این نوع دوربین‌ها در یک لحظه می‌توانند از تمام فضای تحت پوشش تصویر برداری کنند؛ ولی در دوربین چرخشی برای تصویربرداری از یک منطقه به منطقه دیگر نیاز به چرخش دوربین مداربسته است. استفاده از دوربین‌های ۳۶۰ درجه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؛ چون به جای چند دوربین از یک دوربین استفاده خواهد شد. این دوربین‌ها چون روی سقف نصب می‌شوند، گاهی به آن‌ها دوربین سقفی هم گفته می‌شود. به همین دلیل امکان استفاده از آن‌ها در فضای بیرون وجود ندارد. 

Rate this post

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.