آموزش نصب دوربین مداربسته از صفر تا صد

آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش نصب دوربین مداربسته :نصب دوربین مدار بسته به اندازه خرید آن اهمیت دارد، زیرا نصب نادرست سبب کاهش عملکرد دوربین مداربسته خواهد شد. پیش از نصب دوربین مدار بسته لازم است تا اطلاعاتی در خصوص تعداد دوربین، فاصله آن ها از یکدیگر، برند دوربین و مدل مورد نظر، میزان حافظه جانبی دوربین، نوع منطقه ای که قرار است دوربین پوشش دهد، متراژ تحت پوشش و … مشخص شده و بعد نسبت به خرید و نصب دوربین مدار بسته اقدام گردد.

یکی از بهترین برندها در زمینه دوربین مداربسته، برند داهوا است که متقاضیان خرید دوربین با اطمینان خاطر و پس از کسب اطلاعات لازم در خصوص نیازمندی های خود نسبت به دوربین می توانند پکیج کامل دوربین مدار بسته داهوا را خریداری کرده و عملیات کنترل و نظارت از محدوده مورد نظر را با بالاترین کیفیت ممکن انجام دهد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آموزش نصب دوربین مدار بسته تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نصب دوربین مدار بسته

به منظور راه اندازی دوربین مداربسته به منظور کامل شدن سیستم نظارتی و امنیتی می بایست به نصب دوربین مداربسته اقدام کرده و یا از متخصصین مربوطه جهت نصب دوربین مدار بسته استفاده کرد. به منظور اینکه نصب دوربین به طور کامل صورت گیرد لازم است تا پیش از نصب دوربین اطلاعاتی در خصوص محل نصب دوربین، نقطه کانونی دوربین، تعداد دوربین مورد نیاز، نوع دوربین و … به دست آید.

نصب دوربین اهمیت زیادی دارد زیرا اگر بهترین و باکیفیت ترین دوربین خریداری شده باشد اما نصب دوربین به طور مناسب و استاندارد صورت نگرفته باشد انتظارات ما از دوربین مورد نظر تامین نمی شود. می توان اقدامات لازم جهت نصب دوربین را مطابق ذیل دسته بندی کرد:

آموزش نصب دوربین مداربسته
آموزش نصب دوربین مداربسته

اقدامات لازم پیش از نصب دوربین مدار بسته

در این مرحله کسب اطلاعات مهمترین اقدام لازم جهت نصب دوربین مدار بسته به شمار می رود. کسب اطلاعات در خصوص انواع تجهیزات، لوازم جانبی همراه با دوربین، تعداد دوربین مورد نیاز، برند مورد استفاده و … می بایست در این مرحله تعیین گردد.

نوع دوربین مدار بسته نیز در این مرحله مشخص می شود، دوربین مدار بسته دید در شب، دوربین حساس به حرکت، دوربین ساده و … همگی از انواع کلی دوربین هستند که هرکدام قیمت متفاوتی دارند، برای مثال قیمت دوربین مدار بسته دید در شب داهوا با قیمت دوربین مدار بسته حساس به حرکت داهوا با یکدیگر متفاوتند.

بازدید از محل نصب دوربین

در بحث آموزش نصب دوربین مداربسته، تعیین محل مناسب برای نصب دوربین از مهمترین مراحل نصب دوربین مدار بسته است، در صورتی که محل مناسبی جهت دوربین در نظر گرفته نشود، عملکرد دوربین کاهش یافته و بازدهی لازم را نخواهد داشت. در این مرحله می بایست مشخص گردد که هدف از کنترل و نظارت چیست و چه نقاط یا چه افرادی می بایست مورد توجه و نظارت قرار گیرند.

برای مثال اگر هدف نظارت ساختمان باشد می توان محل دوربین مداربسته را در کنار مناطق پر رفت و آمدی چون کنار درب آسانسور، پارکینگ، حیاط ساختمان و … قرار داد. 

خرید تجهیزات مربوط به دوربین مداربسته

به منظور نصب کامل دوربین مدار بسته لازم است تا تجهیزاتی چون دوربین، دستگاه مربوط به ضبط تصویر یا DVR، حافظه جانبی نظیر هارد دیسک، کابل، آداپتور، فیش ها و اتصالات، میکروفون، مانیتور، مودم و سوییچ در صورت نیاز به انتقال اطلاعات از طریق اینترنت، لنز دوربین، سرور دوربین مدار بسته و … تهیه گردد.

انتخاب دوربین مداربسته مناسب

جهت انتخاب دوربین مداربسته مناسب لازم است تا با پاسخ به سوالاتی انتظارات کاربر از دوربین مشخص شده و بر آن اساس دوربین خریداری گردد.اینکه دوربین جهت نصب در چه محلی مورد استفاده قرار می گیرد، مجتمع مسکونی، تجاری، فروشگاه و …؟ لازم است دوربین مداربسته چه مساحتی را نظارت کرده و پوشش دهد؟ در صورت نیاز به چند دوربین فاصله آنها از یکدیگر چقدر است؟ کیفیت تصویر مورد نظر چقدر است؟ بودجه مورد نظر جهت خرید و راه اندازی دوربین چقدر است و…

تعیین تعداد دوربین ها و محل قرارگیری آن ها نسبت به یکدیگر

اغلب در خانه های مسکونی 2 تا 6 دوربین مورد نیاز است. البته تعداد دوربین بر اساس وسعت و متراژ مشخص خواهد شد.

تعیین محل عبور کابل های دوربین

علاوه بر تعیین محل عبور کابل دوربین می بایست متراژ کابل مورد نیاز و مخاطرات ناشی از امنیت محیط و عدم وجود مخاطرات جانی برای افرادی که در مسیر کابل قرار دارند، بررسی شده و جهت نصب دوربین مدار بسته تعیین گردند. جهت عملکرد بهتر لازم است تا تمامی استانداردهای لازم در خصوص داکت کشی و کابل کشی مورد توجه قرار گرفته و رعایت گردد. 

تعیین حافظه های جانبی DVR یا NVR

اغلب هارد جانبی مورد استفاده پروتکل ONVIF داشته و قابلیت ضبط تصاویر دوربین در سیستم اینترنت را فراهم می آورد. تعداد کانال های دستگاه 4، 8، 16،32 و 64 کاناله بوده و اگر تعداد پورت های ورودی از کانال های مورد نیاز کمتر باشد می توان از دستگاه سوئیچ استفاده کرد. 

اتصال هارد دیسک به DVR

لازم است تا هارد دیسک به DVR دوربین متصل شود تا بتوان تصاویر را با کیفیت مناسبی مشاهده نمود. ظرفیت هاردی که به DVR متصل می شود با توجه به میزان تصاویری که دوربین ذخیره می کند متفاوت است. اغلب به طور استاندارد از هارد 1 ترا باست استفاده می شود.

سیم کشی و کابل کشی دوربین و دستگاه DVR

اگر دوربین آنالوگ باشد دو کابل به دوربین متصل می شود که یکی برای انتقال تصویر و دیگری به منظور انتقال برق است. اگر دوربین از نوع IP و تحت شبکه باشد با استفاده از کابل های مخصوص CAT5 یا CAT6 عملیات کابل کشی صورت می گیرد. به منظور کابل کشی دوربین مداربسته توصیه می گردد که از تکنسین نصب دوربین استفاده شود.

آموزش نصب دوربین مداربسته
آموزش نصب دوربین مداربسته

بیشتر بخوانید: دوربین مدار بسته ضد آب چیست؟

اتصال منبع تغذیه 

در این بخش از آموزش نصب دوربین مداربسته به بررسی اتصال منبع تغذیه می پردازیم، ممکن است بنا به شرایط فاصله منبع تغذیه دور از محل نصب دوربین بوده و نیاز به کابل کشی مجزایی باشد. گاهی منبع تغذیه کنار دوربین نصب شده و نیاز به کابل کشی مجزایی نداشته و با قرارگیری در جعبه ای از جنس عایق و ضدآب عملیات برق رسانی را انجام می دهد. 

اتصال سایر تجهیزات جانبی نظیر میکروفن، مانیتور و …

گاهی ممکن است بنا به نیاز به نصب میکروفن بر دوربین مدار بسته اقدام شود. روش نصب میکروفن در دوربین های از نوع AHD و IP با یکدیگر متفاوت است.

نتیجه گیری

قیمت دوربین مداربسته dahua در مقایسه با دیگر برندها با توجه به کیفیت بالای این دوربین بسیار پایین تر و مقرون به صرفه است. به منظور آموزش نصب دوربین مداربسته توصیه می گردد از متخصص و تکنسین مربوطه استفاده شود زیرا نصب نامناسب دوربین از عملکرد دوربین کاسته و سبب می گردد تا این تجهیز کارایی مناسبی نداشته باشد.

پیش از نصب می بایست اطلاعاتی در خصوص نوع دوربین، تجهیزات جانبی آن، تعداد دوربین مورد نیاز در محوطه، فاصله دوربین ها از یکدیگر، میزان کابل مورد نیاز و … مشخص شده و پس از آن به نصب دوربین مداربسته اقدام گردد.

Rate this post

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.