آشنایی با سرعت شاتر (Shutter Speed) دوربین مداربسته

آشنایی با سرعت شاتر دوربین مداربسته

یکی از مشخصه های دوربین مداربسته که در کیفیت و وضوح تصویر نقش دارد، مفهوم شاتر تایم است. مدت زمانی که شاتر باز شده، نور به سنسور دوربین برخورد کرده و شاتر مجدد بسته می شود را شاتر تایم می گویند. اغلب از شاتر در دوربین مداربسته به منظور کنترل نوردهی، ضبط تصاویر متحرک، کم شدن نویز، تطابق با شرایط نوری مختلف و … استفاده می شود. سرعت شاتر یا شاتر تایم را با کسری از ثانیه نشان می دهند. این نسبت به صورت دستی یا خودکار قابل تنظیم است. هر اندازه شاتر تایم طولانی تر باشد، تصاویر روشن تر و هر اندازه شاتر تایم کوتاهتر باشد، تصاویر تاریک تر می شوند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سرعت شاتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سرعت شاتر دوربین مداربسته

سرعت شاتر دوربین مداربسته چیست

مدت زمانی که شاتر دوربین باز شده، نور به سنسور دوربین برخورد کرده و شاتر مجددا بسته می شود را شاتر تایم می گویند، به عبارتی دیگر مدت زمانی که دوربین به منظور گرفتن عکس صرف می کند را سرعت شاتر می نامند. شاتر پرده ای متحرک است که مقابل لنز قرار گرفته و از رسیدن نور و تشکیل تصویر جلوگیری می کند. لازم است تا جهت وضوح تصاویر شاتر تایم یا سرعت شاتر تنظیم گردد. اغلب شاتر تایم را دو برابر نرخ فریم یا فریم ریت در نظر می گیرند. برای مثال اگر Frame Rate برابر با 24 باشد، شاتر اسپید را 48 در نظر می گیرند و به دلیل نبود استاندارد 48 در دوربین شاتر تایم را 50 قرار می دهند. اگرچه در دوربین مداربسته شاتر باز و بسته نمی شود و تنها سنسور دوربین قطع و وصل می گردد، اما در این دوربین نیز برای وضوح تصویر به خصوص برای تصاویر سوژه درحال حرکت، جهت وضوح تصویر تنظیمی برای شاتر تایم قرار داده شده است.
سرعت شاتر را با ثانیه اندازه گیری می کنند و به صورت کسری از ثانیه نشان می دهند. اگر شاتر تایم طولانی باشد حسگرهای دوربین برای مدت زمان طولانی در معرض دید قرار می گیرند، لذا از سرعت شاتر پایین به منظور تصویربرداری در شب و محیط های کم نور استفاده می کنند تا تصاویر روشن تر به نظر بیایند. از شاتر تایم کوتاه تر، برای ثبت تصاویر تبلیغاتی و در حال حرکت استفاده می کنند و سبب می گردند تا سوژه سریع و در حال حرکت به نظر رسیده و تصاویر اندکی تاریک تر و کدرتر به نظر برسند.
لازم است تا شاتر تایم به درستی تنظیم گردد تا Motion Blur تصاویر رعایت گردد. Motion bur مفهومی است که برای سوژه در حال حرکت و ماتی آن در نظر می گیرند. اگر شاتر تایم بسیار بیشتر از دو برابر نرخ فریم در نظر گرفته شود، تصاویر حاصل از سوژه در حال حرکت شفاف به نظر رسیده و ماتی سوژه در حال حرکت که با چشم افراد همخوانی دارد را نخواهد داشت.
اگر شاتر تایم بسیار کمتر از دو برابر نرخ فریم در نظر گرفته شود، تصاویر حاصل از سوژه در حال حرکت بسیار مات و تاریک به نظر رسیده و این حالت نیز با چشم افراد همخوانی نخواهد داشت. بنابراین توصیه می گردد تا لزوما سرعت شاتر یا شاتر تایم دو برابر نرخ فریم یا فریم ریت تنظیم گردد، تا تصاویر حاصل از سوژه در حال حرکت، تصاویری همخوان با چشم افراد باشد.

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

اندازه گیری سرعت شاتر در دوربین مداربسته چگونه است

سرعت شاتر اغلب در کسری از ثانیه اندازه گیری می شود، به عبارتی سرعت شاتر از 1 ثانیه کمتر خواهد بود. هرچه دوربین حرفه ای و مدرن تر باشد، سرعت شاتر کوچکتر خواهد بود. در دوربین های مداربسته این اندازه می تواند 1/4000 یا 1/8000 ثانیه و یا حتی کوچکتر باشد. هرچه نسبت مربوط به سرعت شاتر کوچک تر باشد، وضوح تصاویر از اجسام در حال حرکت بیشتر خواهد شد و برای مثال در دوربین های مداربسته پلاک خوان شاتر تایم را کوچکتر از استاندارد ( دو برابر اندازه نرخ فریم) در نظر میگیرند.
اگر نسبت مربوط به سرعت شاتر عدد بزرگی باشد، سنسور دوربین نور زیادی را جمع کرده و عکس به صورت اشباع و سفید رنگ ایجاد می گردد. در روزهای آفتابی اغلب از سرعت شاتر سریع یا نسبت کوچکتر استفاده می کنند تا تصویر کمتر نوردهی شود و در صورتی که هوا ابری و تاریک باشد، از سرعت شاتر با نسبت بزرگتر استفاده می شود تا عکس تاریک به نظر نیاید.

آیا تغییر سرعت شاتر دوربین مداربسته امکان پذیر است

اغلب دوربین های مداربسته سرعت شاتر را بطور خودکار تنظیم می کنند، البته سرعت شاتر در این دوربین ها به صورت دستی نیز قابل تنظیم است. اگر حالت Shutter Priority انتخاب گردد، سرعت شاتر بطور خودکار تنظیم خواهد شد و اگر تنظیم شاتر در حالت دستی یا Manual باشد، لازم است تا تنظیم شاتر تایم به صورت دستی انجام گیرد. توصیه می گردد تا استاندارد دو برابر بودن سرعت شاتر نسبت به فریم ریت رعایت گردد.

بررسی زمان شاتر در دوربین های تشخیص پلاک

دوربین های مداربسته اغلب به طور خودکار و بر حسب شرایط محیطی سرعت شاتر را تنظیم می کنند. اغلب در روزهای آفتابی و همراه با نور زیاد کسر مربوط به سرعت شاتر کوچکتر است تا عکس از نور زیاد اشباع نشده و روشن نشود و در محیط ابری با نور کم از کسر مربوط به سرعت شاتر بزرگتر است تا تصویر به دست آمده کدر و بدون نور نشود. در دوربین های مداربسته پلاک خوان تنظیم شاتر تایم به منظور وضوح تصویر پلاک خودروهای در حال حرکت اهمیت دارد و نیاز است تا سرعت شاتر بین 1/1750 تا 1/2500 ثانیه تنظیم گردد. جهت کیفیت بالاتر تصاویر در دوربین های تشخیص پلاک علاوه بر سرعت شاتر لازم است تا مواردی چون شدت روشنایی، قابلیت WDR، زاویه دید، تعداد پیکسل ها، نرخ فریم و … نیز مورد توجه و تنظیم قرار گیرند.

آشنایی با سرعت شاتر دوربین مداربسته

بررسی سرعت شاتر در دوربین مدار بسته داهوا

سرعت شاتر در دوربین مداربسته داهوا قابلیت تنظیم دستی یا خودکار را دارد. توصیه می گردد تا از تنظیم خودکار دوربین مداربسته داهوا استفاده شود. عوامل مختلفی در تنظیم سرعت شاتر دوربین داهوا تاثیرگذار خواهند بود، عواملی نظیر نورپردازی محیط، حساسیت ISO، محل نصب دوربین، نیاز به توالی تصاویر، کیفیت حسگر و … از جمله این عوامل تاثیرگذار به شمار می روند.
متقاضیان خرید دوربین مداربسته داهوا می توانند به فروشگاه اینترنتی مهرسام ایمن مراجعه نمایند و پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا را با بالاترین کیفیت، کمترین زمان تحویل و بهترین و مقرون به صرفه ترین قیمت خریداری نمایند. قیمت دوربین مداربسته دید در شب داهوا نیز در این فروشگاه اینترنتی مناسب است و متقاضیان به منظور کنترل و نظارت در هنگام شب می توانند از این برنداستفاده نمایند. قیمت دوربین مداربسته dahua در این فروشگاه در مقایسه با هر فروشگاه اینترنتی دیگری بهتر و مناسب تر است و قیمت دستگاه دوربین مداربسته داهوا با مناسبترین قیمت به متقاضیان ارائه می گردد.

Rate this post

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.